MAŁY RATOWNIK

 

MATERIAŁY POMOCNICZE DO RELIZACJI ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH W KLASACH I-III  Z ZAKRESU TEMATYKI „PIERWSZA POMOC”

  

OPRACOWANIE: S. WOJCIECHOWSKA-SZUL

 

WSTĘP

 

Będąc kierownikiem świetlicy szkolnej, która ze względu na swoje usytuowanie w budynku (parter, tuż przy wyjściu na podwórko), szczególnie w okresie letnim; służy za punkt pierwszej pomocy przy wszelkiego rodzaju urazach, dostrzegam potrzebę pogłębienia wiedzy także wśród uczniów klas I-III, na temat udzielania pierwszej pomocy. Chciałabym się skupić na najczęściej spotykanych przypadkach, w których nawet małe dziecko mogłoby służyć swoją pomocą. Poniższe opracowanie będzie zbiorem opisów działań i ćwiczeń, które pomogą przybliżyć uczniom sposoby działania w sytuacjach kiedy, zmuszeni przez okoliczności, będą musieli udzielić skutecznej pierwszej pomocy.

Mam nadzieję, że po zapoznaniu się z moimi propozycjami dzieci łatwiej przyswoją sobie wiedzę, a nauczyciele prowadzący zajęcia z tego zakresu zyskają przydatną pomoc dydaktyczną.

 

CHARAKTERYSTYKA PROGRAMU

 

Poniższe opracowanie jest zgodne z Rozporządzeniem MENiS  z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 51, poz. 458 z dnia 9 maja 2002 r) oraz Ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym z 28 maja 2004 r.

Główny założeniem opracowania jest przyswojenie przez uczniów klas I-III wiedzy z zakresu udzielania pierwszej pomocy w najczęściej spotykanych przypadkach (celowo pominęłam sytuacje zagrażające życiu, ponieważ uważam, że tak małe dzieci nie będą w stanie sprostać tak poważnemu wyzwaniu bez specjalistycznego szkolenia). Aby wiedzieli w jaki sposób mogą pomóc osobie poszkodowanej jeżeli w pobliżu nie ma nikogo dorosłego, równocześnie nie narażając siebie na jakiekolwiek niebezpieczeństwo.

Treści zawarte w opracowaniu mogą być realizowane w dowolnej kolejności z jednym tylko wyjątkiem – przed rozpoczęciem zajęć po raz pierwszy należy zapoznać uczniów z podstawowymi (takimi samymi w każdym przypadku) zasadami udzielania pomocy przedmedycznej.

            Opracowanie przeznaczone jest dla uczniów klas I-III, szczególnie dla tych, którzy uczęszczają do świetlicy szkolnej.

 

WARUNKI FINANSOWANIA

            Program jest realizowany podczas zajęć w świetlicy szkolnej lub w ramach zajęć z kształcenia zintegrowanego.

 

WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI

            Rodzice uczniów, będą mogli za pośrednictwem gazetki świetlicowej znaleźć informacje o planowanych zajęciach wraz z zaproszeniem do współuczestnictwa. Ze szczegółowym programem, każdy rodzic i uczeń może się zapoznać na stronie internetowej świetlicy szkolnej lub skorzystać ze zbiorów biblioteki szkolnej.

 

CELE I TREŚCI PROGRAMU

CELE OGÓLNE:

1.     Kształtowanie umiejętności rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu.

2.     Kształtowanie umiejętności szybkiego reagowania w sytuacjach trudnych, zagrażających zdrowiu lub życiu.

3.     Kształtowanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w najczęściej spotykanych wypadkach w szkole (bez zagrożenia życia).

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

1.     Dostrzeganie sytuacji zagrażających zdrowiu lub życiu w najbliższym otoczeniu.

2.     Nabycie umiejętności szybkiej oceny sytuacji zagrożenia, dostrzeganie konkretnych rozwiązań.

3.     Nabycie umiejętności udzielania pierwszej pomocy w oparciu o ocenę sytuacji zagrożenia i rodzaju urazu.

Zaproponowane przeze mnie metody, techniki i formy pracy umożliwiają, moim zdaniem, realizację wyżej wymienionych celów.

 

PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA

 UCZEŃ:

-         potrafi dostrzec sytuacje zagrażające zdrowiu lub życiu,

-         potrafi szybko i właściwie ocenić sytuację zagrożenia,

-         zna zasady udzielania pierwszej pomocy i potrafi je zastosować w praktyce.

 

SPOSOBY OCENIANIA OSIĄGNIĘĆ

 

1.     Pochwała słowna na forum grupy.

2.     Prezentacja wypracowanych materiałów na gazetce promocyjnej świetlicy szkolnej.

3.     Wręczenie dyplomu potwierdzającego nabycie nowych umiejętności.

 

TREŚCI NAUCZANIA

Treści kształcenia dla uczniów klas I-III związane z zajęciami prowadzonymi w ramach programu „MAŁY RATOWNIK” zawarte w podstawie programowej:

-         rozmowy, swobodne i spontaniczne wypowiedzi uczniów, uważne słuchanie wypowiedzi innych, dbałość o zdrowie, higiena własna i otoczenia,

-         bezpieczeństwo, w tym poruszanie się po drogach publicznych, rozpoznawanie sygnałów alarmowych o niebezpieczeństwie,

 

METODY I TECHNIKI PROWADZENIA ZAJĘĆ

 

-         miniwykład

-         pokaz

-         praca w małych grupach

-         praca indywidualna

-         scenki dramowe

-         pogadanka

-         swobodne wypowiedzi uczniów

Uważam, że wybrane przeze mnie metody i techniki pracy z uczniami pozwolą na pełne zrozumienie proponowanej tematyki, a także przyswojenie nowych wiadomości.

 

SCENARIUSZE ZAJĘĆ

 

 

 SPOTKANIE 1:           ZANIM PRZYJEDZIE LEKARZ

 

CELE:

-         uczeń potrafi rozpoznać sytuacje, w których należy pomóc osobie poszkodowanej,

-         uczeń potrafi ocenić, czy miejsce, w którym będzie udzielana pomoc jest bezpieczne dla ratownika i osoby poszkodowanej.

 

MATERIAŁY:

 

-         wskazówki nt. rozpoznawania sytuacji wymagających udzielenia pierwszej pomocy oraz zasad wg. których rozpoznajemy czy miejsce udzielania pomocy jest bezpieczne (załącznik),

-         propozycje konkretnych sytuacji, uczniowie wypowiadają się czy należy wtedy udzielić pomocy i czy miejsce jej udzielania jest bezpieczne.

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. WPROWADZENIE:

 

-         przywitanie się z dziećmi, wyjaśnienie celu spotkania

 

2. ZAPOZNANIE Z NOTATKĄ:

 

-         nauczyciel wyjaśnia uczniom w jaki sposób rozpoznać sytuacje wymagające udzielenia pierwszej pomocy oraz jak zrobić to bezpiecznie,

-         wysłuchanie swobodnych wypowiedzi uczniów na ten temat, odpowiedzenie na pytania.

 

3. PRACA W GRUPACH LUB INDYWIDUALNA:

 

-         uczniowie rozpoznają na konkretnych przykładach sytuacje, w których należy udzielić pomocy oraz wypowiadają się czy jej udzielenie jest bezpieczne.

 

4. PODSUMOWANIE ZAJĘĆ:

 

-         swobodne wypowiedzi uczniów.

 

 

  ZAŁĄCZNIKI DO ZAJĘĆ

 

WSKAZÓWKI:

 

Sytuacje wymagające  od was udzielenia pierwszej pomocy:

 

1.     Osoba, którą widzimy zachowuje się w nienaturalny sposób np. krzyczy z bólu, osuwa się na podłoże (traci przytomność), krwawi z nosa, widać, że cierpi i sama sobie nie poradzi.

2.     Brak w takim momencie osoby dorosłej w pobliżu osoby poszkodowanej.

 

Zasady wg. których oceniamy, czy  miejsce udzielenia przez nas pomocy jest bezpieczne:

 

1.     Rozglądamy się dookoła, czy miejsce w którym się znajdujemy nie jest szlakiem komunikacyjnym (np. ulica, korytarz szkolny podczas przerwy itp.).

2.     Czy temperatura otoczenia jest odpowiednia i możemy zostać w tym miejscu dłużej (np. czy nie ulegniemy udarowi słonecznemu, albo nie jesteśmy narażeni na odmrożenia).

3.     Czy nie ma w pobliżu jakichś ruchomych elementów, które mogłyby w nas uderzyć np. gałąź drzewa podczas burzy.

 

ZAWSZE PRZED PRZYSTĄPIENIEM DO UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY MUSIMY OCENIĆ, CZY JESTEŚMY W STANIE PORADZIĆ SOBIE Z TYM ZADANIEM

 

ZAWSZE  I JAK NAJSZYBCIEJ, ZAALARMUJ NAJBLIŻSZĄ OSOBĘ DOROSŁA O ZDARZENIU

 

UTRZYMUJEMY KONTAKT SŁOWNY Z OSOBĄ POSZKODOWANĄ, ZAPEWNIAMY JEJ KOMFORT FIZYCZNY I PSYCHICZNY

 

 

2. PRZYKŁADY SYTUACJI:

 

a)     widzisz, że przechodzący przez ulicę kolega, potyka się i upada na jezdnię; nie może się podnieść o własnych siłach, płacze z bólu i trzyma się za kolano, co robisz?

b)    koleżanka w świetlicy trzyma chusteczkę przy nosie, pojawia się krew, co robisz?

c)     brat chce Ci zrobić herbatę, przez nieuwagę ochlapuje sobie rękę wrzątkiem, co robisz?

d)    koleżanka obiera jabłko ze skórki, skaleczyła się nożykiem w palec, co robisz?

 

 

 

SPOTKANIE 2:            KRWOTOK Z NOSA

 

CELE:

 

-         uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy krwotoku z nosa

 

MATERIAŁY:

 

-         przybory do kolorowania

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. WPROWADZENIE:

 

-         przywitanie z uczniami, wyjaśnienie celu zajęć.

 

2. WYJAŚNIENIE POJĘCIA „KRWOTOK Z NOSA”:

 

W przegrodzie nosowej znajdują się liczne powierzchowne naczynia  krwionośne, które przy uszkodzeniu albo także bez przyczyn zewnętrznych pękają, co prowadzi do krwawienia.

 

3. W JAKI SPOSÓB UDZIELAMY POMOCY:

 

Poszkodowanego należy posadzić z głową pochyloną do przodu, poinformować go aby oddychał ustami, polecamy poszkodowanemu oczyścić nos, uciskamy nos tuż poniżej części kostnej. Możemy uciskać noś przez zmoczoną zimną wodą chusteczkę; zimny okład możemy również położyć na karku poszkodowanego.

 

4. POKAZ:

 

Nauczyciel demonstruje w jaki sposób należy udzielić pierwszej pomocy, informując jednocześnie o środkach ostrożności.

 

5. PRACA W GRUPACH, PARACH:

 

Uczniowie ćwiczą udzielanie pierwszej pomocy.

 

6. KOLOROWANIE OBRAZKÓW:

 

Uczniowie kolorują załączony obrazek , jednocześnie starają się zapamiętać rymowankę.

 

GŁOWĘ POCHYLAMY, NOSEK UCISKAMY.

BUZIĄ ODDYCHAMY, ZA CHWILĘ ZNÓW BIEGAMY.

 

 

 

SPOTKANIE 3:            OMDLENIE

 

CELE:

 

-         uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy omdleniu

 

MATERIAŁY:

 

-         przybory do kolorowania, krzesło

 

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. WPROWADZENIE:

 

-         przywitanie z uczniami, wyjaśnienie celu zajęć.

 

2. WYJAŚNIENIE POJĘCIA „OMDLENIE”:

 

Krótkotrwałe niedokrwienie mózgu.

 

3. W JAKI SPOSÓB UDZIELAMY POMOCY:

 

Poszkodowanego należy ułożyć w pozycji poziomej (na podłodze, na ziemi), głowa odchylona do tyłu, nogi i ręce ułożone wyżej tułowia (nogi można oprzeć o krzesło lub wsunąć pod nie np. plecak), rozluźnić ubranie, zapewnić dopływ świeżego powietrza.

 

 

4. POKAZ:

 

Nauczyciel demonstruje w jaki sposób należy udzielić pierwszej pomocy, informując jednocześnie o środkach ostrożności.

 

5. PRACA W GRUPACH, PARACH:

 

Uczniowie ćwiczą udzielanie pierwszej pomocy, sami wymyślają okoliczności zdarzenia, układają scenariusze scenek.

 

6. KOLOROWANIE OBRAZKÓW:

 

Uczniowie kolorują załączony obrazek , jednocześnie starają się zapamiętać rymowankę.

 

 

KŁADZIEMY SIĘ NA ZIEMI, NOGI SIUP! – DO GÓRY,

I ZA CHWILĘ ZNOWU OGLĄDAMY CHMURY.

 

 

 

SPOTKANIE 4:            ZWICHNIĘCIE, ZŁAMANIE

 

CELE:

 

-         uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy zwichnięciu i złamaniu

 

MATERIAŁY:

 

-         przybory do kolorowania, wyposażenie sali, bandaże

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. WPROWADZENIE:

 

-         przywitanie z uczniami, wyjaśnienie celu zajęć.

 

2. WYJAŚNIENIE POJĘCIA „ZWICHNIĘCIE I ZŁAMANIE”:

 

Złamanie - jest to przerwanie ciągłości tkanki kostnej

 

3. W JAKI SPOSÓB UDZIELAMY POMOCY:

 

Postępowanie w przypadku zwichnięcia i złamania jest takie samo. Jeżeli jest to złamanie zamknięte, nie jesteśmy w stanie ocenić, czy jest to rzeczywiście złamanie czy tylko zwichnięcie, gdyż objawy są takie same (kończyna sprawia ogromny ból i puchnie).

Unieruchamiamy przynajmniej dwa sąsiednie stawy tzn. leżący poniżej i powyżej złamania; nie nastawiamy i nie poruszamy złamaną kończyną; kontrolujemy wygląd palców na uszkodzonej kończynie, rozmawiamy z poszkodowanym, zapewniamy mu ciepło.

Jeśli jest to złamanie otwarte, odsłaniamy ostrożnie ranę, tamujemy ewentualny krwotok i zakładamy na ranę jałowy opatrunek (ostrożnie, aby nie wcisnąć złamanej kości ani jej odłamków); dalej postępujemy tak samo jak w przypadku złamania zamkniętego.

 

4. POKAZ:

 

Nauczyciel demonstruje w jaki sposób należy udzielić pierwszej pomocy, informując jednocześnie o środkach ostrożności.

 

5. PRACA W GRUPACH, PARACH:

 

Uczniowie ćwiczą udzielanie pierwszej pomocy.

 

6. KOLOROWANIE OBRAZKÓW:

Uczniowie kolorują załączony obrazek , jednocześnie starają się zapamiętać rymowankę.

LINIJKĄ LUB KIJKIEM „ŁAPKĘ” USZTYWNIAMY,

ZABANDAŻUJEMY I POMOC WZYWAMY.

 

 

 

SPOTKANIE 5:            SKALECZENIE

 

CELE:

 

-         uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy skaleczeniu

 

MATERIAŁY:

 

-         przybory do kolorowania, woda utleniona, plaster

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. WPROWADZENIE:

 

-         przywitanie z uczniami, wyjaśnienie celu zajęć.

 

2. WYJAŚNIENIE POJĘCIA „SKALECZENIE”:

 

Jest to rozejście się brzegów skóry, krwawienie i ból.

 

3. W JAKI SPOSÓB UDZIELAMY POMOCY:

 

Podstawową zasadą jest przestrzeganie zasad czystości, oczyszczamy okolice rany wodą, przemywamy ją 3% wodą utlenioną, zakładamy jałowy opatrunek.

 

 

4. POKAZ:

 

Nauczyciel demonstruje w jaki sposób należy udzielić pierwszej pomocy, informując jednocześnie o środkach ostrożności.

 

5. PRACA W GRUPACH, PARACH:

 

Uczniowie ćwiczą udzielanie pierwszej pomocy. Swobodnie wypowiadają się nt. jak sami się skaleczyli i kto udzielił im pomocy.

 

6. KOLOROWANIE OBRAZKÓW:

 

Uczniowie kolorują załączony obrazek , jednocześnie starają się zapamiętać rymowankę.

 

 

RANKĘ OCZYSZCZAMY POD BIEŻĄCĄ WODĄ,

RANKĘ ODKAŻAMY WODĄ UTLENIONĄ.

PRZYKLEIMY PLASTER, JEŚLI BĘDZIE TRZEBA,

NIE ZAPOMINAMY BY CIUT WOLNIEJ BIEGAĆ.

 

 

 

SPOTKANIE 6:            OPARZENIE

 

CELE:

 

-         uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy oparzeniu

MATERIAŁY:

 

-         przybory do kolorowania, jałowe opatrunki

 

PRZEBIEG ZAJĘĆ:

 

1. WPROWADZENIE:

 

-         przywitanie z uczniami, wyjaśnienie celu zajęć.

 

2. WYJAŚNIENIE POJĘCIA „OPARZENIE”:

 

Uszkodzenie skóry oraz tkanek pod nią leżących na skutek działania wysokiej temperatury lub substancji chemicznych. Na skórze pojawia się zaczerwienienie lub bąble wypełnione płynem.

 

3. W JAKI SPOSÓB UDZIELAMY POMOCY:

 

Oparzone miejsce schładzamy zimną wodą, kierując strumień powyżej rany, przez około 10-20 minut, ranę osłaniamy jałowym opatrunkiem.

 

4. POKAZ:

 

Nauczyciel demonstruje w jaki sposób należy udzielić pierwszej pomocy, informując jednocześnie o środkach ostrożności.

 

5. PRACA W GRUPACH, PARACH:

 

Uczniowie ćwiczą udzielanie pierwszej pomocy, zastanawiają się czym można zastąpić jałowy opatrunek.

 

6. KOLOROWANIE OBRAZKÓW:

 

Uczniowie kolorują załączony obrazek , jednocześnie starają się zapamiętać rymowankę.

 

STRUMIEŃ ZIMNEJ WODY NAD RANĄ OTWÓRZMY,

A POTEM JAŁOWY OPATRUNEK ZAŁÓŻMY.

 

 

SPOTKANIE 7:            ZATRUCIE

 

CELE:

 

-         uczeń zna zasady udzielania pierwszej pomocy przy zatruciu

MATERIAŁY:

-         przybory do kolorowania

 

         przywitanie z uczniami, wyjaśnienie celu zajęć.

 

2. WYJAŚNIENIE POJĘCIA „ZATRUCIE”:

 

Wniknięcie do organizmu substancji w szkodliwej dla niego dawce.

3. W JAKI SPOSÓB UDZIELAMY POMOCY:

Osoba poszkodowana powinna usiąść, ratownik powinien zapewnić jej stabilność (tzn. żeby nie miała możliwości upadku). Jeśli jesteśmy pewni, czym poszkodowany się zatruł to możemy sprowokować wymioty (podajemy osoloną wodę –1-2 łyżeczki na szklankę). Jeżeli tej pewności nie mamy nic nie podajemy (możemy zaszkodzić jeśli to była np. substancja żrąca) i jak najszybciej wzywamy pomoc.

 

4. POKAZ:

 

Nauczyciel demonstruje w jaki sposób należy udzielić pierwszej pomocy, informując jednocześnie o środkach ostrożności.

 

5. PRACA W GRUPACH, PARACH:

 

Uczniowie ćwiczą udzielanie pierwszej pomocy, wymyślają prawdopodobne scenariusze zdarzeń.

 

6. KOLOROWANIE OBRAZKÓW:

 

Uczniowie kolorują załączony obrazek , jednocześnie starają się zapamiętać rymowankę.

GDY KOMUŚ JEST NIEDOBRZE,

BOLI GŁOWA, BRZUSZEK;

NIECH SIĄDZIE WYGODNIE

I CZEKA SANITARIUSZEK.